روانشناسی یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در سراسر دنیا است و می‌توان پاسخ بسیاری از مسائل پیچیده روحی را در این دانش یافت (اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، می‌توانید مقاله روانشناسی چیست؟ را مطالعه کنید).  با توجه به این مسئله که امروزه دنیا به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند، رشته روانشناسی نیز به شاخه‎های متعددی تقسیم‌بندی می‌شود. در همین راستا، ممکن است این سوال پیش بیاید که کدام گرایش روانشناسی بهتر است؟ البته باید بدانید هیچ یک از گراش‌های روانشناسی بد نیست و هر یک به نوعی می‌توانند بر جامعه اثر بگذارند. اما برخی از گرایش‌ها طرفداران بیشتری دارند که در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با رشته‌های روانشناسی

زمانی که می‌خواهید رشته روانشناسی را در مقطع کارشناسی آغاز کنید این رشته به صورت رشته روانشناسی است و شما می‌توانید تحصیل خود را آغاز کنید. اما زمانی که می‌خواهید تحصیل در مقطع ارشد را شروع کنید، می‌توانید تحصیلات خود را در یکی از رشته‌های  بالینی، عمومی، روانسنجی، صنعتی سازمانی، بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی اسلامی (مثبت گرا)، آموززش کودکان استثنایی،روانشناسی سلامت، روانشناسی تربیتی و علوم اعصاب شناختی ادامه دهید. در مقطع دکترا نیز همین رشته‌ها ارائه می‌شوند.

کدام گرایش روانشناسی بهتر است

روانشناسی بالینی، پرطرفدارترین گرایش رشته روانشناسی

در ادامه پاسخ به سوال کدام گرایش روانشناسی بهتر است بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که روانشناسی بالینی پرطرفددارترین گرایش رشته روانشناسی است. این شاخه از علم روانشناسی به طور منحصربه‌فرد به درمان می‌پردازد و بر رفع مشکلات و اختلالات روانی تمرکز دارد. این رشته از لحاظ درآمدزایی نیز بسیار مناسب است. البته باید به این مسئله اشاره کنیم با توجه به این موضوع که روانشناسی بالینی با پروتکل‌های درمانی سروکار دارد، در سراسر دنیا اهمیت زیادی به آن داده می‌شود و کسانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید از لحاظ دانش خود را به روز نگه دارند و پذیرش آن کمی دشوارتر از شاخه‌های دیگر روانشناسی است.

بازار کار روانشناسی عمومی چگونه است؟

ممکن است زمانی که در حال پاسخ دادن به این سوال هستیم که کدام گرایش روانشناسی بهتر است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا گرایش روانشناسی عمومی مناسب است. این گرایش یکی از گرایش‌هایی است که در ایران طرفداران زیادی دارد و به مسائلی همچون رفتار، رشد، هوش، یادگیری، حافظه، انگیزه، هیجان، بهنجاری و نابهنجاری و رفتارهای اجتماعی می‌پردازد. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌تواننند به عنوان درمانگر برای رفع مشکلات خانوادگی، بین فردی، فردی، تحصیلی، شغلی، زناشوئی و پژوهش‌های روانشناختی، خدمات روانشناسی در مراکز بهزیستی و بهداشت روانی کار خود را آغاز کنند.

آیا روانشناسی شناختی آینده خوبی دارد؟

در ادامه پاسخ به سوال کدام گرایش روانشناسی بهتر است باید به این سوال بپردازیم که ایا روانشناسی شناختی آینده خوبی دارد. روانشناسی شناختی یکی از شاخه‌های علم روانشناسی است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است و بخش عمده‌ای از مطالعات روانشناسان دنیا به این موضوع اختصاص یافته است. بهتر است بدانید در روانشناسی شناختی به فرایندهای پردازش اطلاعات در ذهن از قبیل توجه، ادراک، حافظه، زبان، حل مسئله، خلاقیت و استدلال پرداخته می‌شود. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌توانند در موسسات پژوهی کار کنند یا کار خود را در حوزه روانشناس شناختی ادامه دهند.

کدام گرایش روانشناسی بهتر است

آیا بازار کار روانشناسی در ایران اشباع شده است؟

با اینکه در پاسخ به سوال کدام گرایش روانشناسی بهتر است اطلاعات کاملی را به شما ارائه دادیم، اما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که رشته روانشناسی در میان سایر علوم انسانی بیشتر از رشته‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته است و همین امر باعث شده است خیل عظیمی از دانشجویان به سمت این رشته متمایل شوند. کیفیت پایین تدریس و جذب بالای دانشجو باعث شده است که با ازدیاد افراد فارغ‌التحصیل در این رشته روبه‌رو شویم که هر یک به نوعی متقاضی کار هستند.

روانشناس متخصص نداریم!

خبر ناراحت‌کننده این است با اینکه در جامعه با خیل عظیم افرادی روبه‌رو هستیم که مدرک روانشناسی خود را در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا دریافت کرده‌اند، اما این افراد تخصص کافی ندارند. بیشتر آنها واحدهای درسی را پشت سر گذاشته‌اند، اما تخصصی بر موضوعات روز دنیا ندارند و صرفا همه چیز را به صورت تئوری آموخته‌اند. شرکت در کارگاه های روانشناسی یکی از مهمترین مواردی است که تمامی دانشجویان روانشناسی باید به آن توجه داشته باشند. تخصص مهمترین چیزی است که سبب می‌شود روانشناسان بتوانند در کار خود موفق باشند و افرادی که می‌خواهند در این بازار به موفقیت برسند باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

فواید شرکت در کارگاه های روانشناسی

مهم نیست شما در کدام گرایش رشته روانشناسی تحصیل می‌کنید، بلکه مسئله مهم این است که در کارگاه های روانشناسی شرکت کنید و کار خود را به عنوان یک متخصص آغاز کنید. فواید شرکت در کارگاه های روانشناسی به صورت زیر هستند:

  • با شرکت در کارگاه های روانشناسی دانش خود را در یک حیطه خاص افزایش می دهید.
  • با شرکت در کارگاه های روانشناسی می توانید با همکاران دیگر خود آشنا شوید.
  • با شرکت در کارگاه های روانشناسی به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برید و می‌توانید برای رفع آنها اقدام کنید.
  • با شرکت در کارگاه های روانشناسی می‌توانید انگیزه خود را تقویت کنید و چالش‌هایی را که پیش روی شما قرار دارد رفع نمایید.

بهتر است بدانید تمامی کسانی که به دنبال موفقیت در دنیای پرطرفدار روانشناسی هستند باید در کارگاه های روانشناسی شرکت کنند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم به این سوال بپردازیم که کدام گرایش روانشناسی بهتر است. امروزه، رشته روانشناسی به شاخه‌های متعددی تقسیم‌بندی می‌شود و هر یک به طور تخصصی بر یک موضوع خاص تمرکز دارند. رشته روانشناسی بالینی طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی تلاش می‌کنند وارد این رشته شوند و مهارت‌های درمانی را بیاموزند. رشته روانشناسی عمومی نیز بسیار مهم است و می‌تواند مهارت‌های زیادی را در افراد پرورش دهد. بهتر است بدانید با توجه به این مسئله که امروزه طرفداران این رشته افزایش یافته است، افراد باید در کارگاه های روانشناسی شرکت کنند. ما در مجموعه فرینش کارگاه های روانشناسی متعددی را زیر نظر اساتید بزرگ برگزار می‌کنیم و شما می‌توانید از خدمات گسترده این مجموعه برای افزایش دانش خود استفاده نمایید.