امروزه، روانشناسی به عنوان یکی از مهمترین مشاغلی در نظر گرفته شده است که افراد تلاش می‌کنند با تحصیل در این رشته به جایگاه اجتماعی بالایی برسند و کسب درآمد داشته باشند. بهتر است بدانید برای اینکه شما بتوانید کار خود را به عنوان یک روانشناس موفق آغاز کنید، صرفا مدرک تحصیلی نیاز نیست. بلکه شما باید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید تا بتوانید جایگاه خود را به عنوان یک روانشناس موفق تثبیت نمایید. ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم؟ در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

 تحصیل در رشته روانشناسی

زمانی که سوال چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم ؟ مطرح می‌شود، در پاسخ به آن باید بگوییم اولین قدم برای شدن یک روانشناس تحصیلات آکادمیک در رشته روانشناسی است. شما باید تحصیلات عالی در روانشناسی داشته باشید و درجه کارشناسی و کارشناسی ارشد (و در برخی موارد دکترا) را در این رشته بدست بیاورید. رشته روانشناسی شاخه‌های متعددی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی تحصیلاتی و روانشناسی سازمانی اشاره کرد. بهتر است بدانید تحصیل در هر یک از این رشته‌ها شما را در مسیر شغلی متفاوتی قرار می‌دهد. به همین دلیل، بهتر است قبل از آنکه تحصیل خود را در رشته روانشناسی آغاز کنید، ابتدا تمایلات خود را مشخص سازید و سپس تحصیل در این رشته‌ها را آغاز نمایید.

 کسب تجربه عملی

مسئله بعدی که در پروسه پاسخ به سوال چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم ؟ باید مد نظر داشته باشید کسب تجربه عملی است. بعد از دریافت مدرک آکادمیک در رشته روانشناسی، می‌توانید تجربه عملی خود را ارتقا دهید. امر به معنای کار در بیمارستان‌ها، مراکز روانپزشکی، مدارس، مراکز مشاوره و سایر محیط‌هایی است که امکان کار و مشاهده مستقیم بیمارانی که از مشکلات روانی و روان‌شناختی رنج می‌برند را فراهم می‌سازد.

چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم؟

در این مرحله، باید تحت نظارت یک روانشناس تجربه کسب کنید و مهارت‌های عملی و تفسیری خود را بهبود بخشید. بهتر است بدانید این مرحله در شغل روانشناسی بسیار ارزشمند است و می‌تواند شما را به یک روانشناس کارکشته در آینده تبدیل نماید. ممکن است شما در دانشگاه اصول تئوریک زیادی را مطالعه کنید، اما زمانی که صحبت از موارد عملی می‌شود تخصصی نداشته باشید. موفقیت شما زمانی حاصل می‌شود که در مباحث عملی نیز بتوانید به خوبی عمل کنید.

شرکت در کارگاه‌ها

اگر می‌خواهید پاسخ مناسبی به سوال چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم ؟ بدهید باید بدانید شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های روانشناسی مانند دوره جامع آموزش مشاوره روانشناسی یکی از مهمترین مواردی است که هرگز نباید آن را نادیده بگیرید. تمامی کسانی که وارد رشته روانشناسی شده‌اند به این مسئله اشاره می‌کنند شرکت در کارگاه‌ها می‌تواند سطح دانش را افزایش دهد و این مسئله نقش مهمی در تبدیل شدن به یک روانشناس موفق دارد.

بهتر است بدانید تنها تحصیلات آکادمیک نمی‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و موارد زیادی باید در رشته روانشناسی آموخته شوند. البته باید بدانید تمامی کارگاه‌ها مناسب نیستند و برخی از کارگاه‌ها تنها جنبه تبلیغاتی و بیزنس دارند. برای اینکه بتوانید بهترین کارگاه را شناسایی کنید می‌توانید با اساتید و یا کسانی که در این حیطه مشغول به فعالیت هستند ارتباط برقرار کنید و از آنها مشورت بگیرید. این مسئله به شما کمک می‌کند بهترین کارگاه‌هایی را که برای آینده کاری شما مناسب است شناسایی کنید و سپس با شرکت در آنها دانش فنی خود را بالا ببرید.

پرورش ویژگی‌های شخصی

ممکن است شما تحصیلات آکادمیک بالایی داشته باشید و در کارگاه‌های زیادی شرکت کنید و بتوانید به تخصص قابل قبولی برسید. اما هنوز این مسئله بدین معنا نیست که شما آمادگی مشاور شدن را دارید. بهتر است بدانید زمانی می‌توانید کار خود را به عنوان یک روانشناس آغاز کنید که دست کم 1000 ساعت زیر نظر یک مشاوره باشید و دردها و زخم‌های روحی خود را به طور کامل درمان کرده باشید. تصور کنید شما از خشم درونی خود نسبت به پدرتان رنج می‌برید و این خشم همواره با شما بوده است.

درمان‌جویی به شما مراجعه می‌کند که دقیقا همین مشکل را دارد و همین امر باعث می‌شود مشکلات درونی شما مشخص شود و در نتیجه به جای درمان آن بیمار مشکلات شخصی خود را بیرون بریزید. این مسئله می‌تواند هم به کار حرفه‌ای شما آسیب وارد کند و هم به آن درمان‌جویی که برای درمان به شما مراجعه کرده است. با توجه به تمامی این موارد، زمانی که از شما پرسیده می‌شود چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم ؟ می‌توانید پاسخ دهید زمانی که تمامی چالش‌های روحی خود را رفع کرده‌اید برای تبدیل شدن به یک روانشناس حرفه‌ای آماده هستید.

چگونه می توانیم روانشناس شویم

دریافت مجوز

در مسیر پاسخ دادن به سوال چگونه می‌ توانیم روانشناس شویم ؟ باید به دریافت مجوز توجه داشته باشید. متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند. برخی از شرایط دریافت مجوز به شرح زیر هستند:

  • متقاضی باید مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را ارائه دهد.
  • یک سال باید از زمان فراغت از تحصیل متقاضیان مجوز نظام روانشناسی سپری شده باشد.
  • داوطلبان باید حداقل نمره مصاحبه حضوری را کسب کرده باشند.
  • متقاضیان باید گواهینامه سلامت روانی خود را ارائه دهند.
  • آقایان باید کارت پایان نظام وظیفه داشته باشند.

برندینگ و بازاریابی

پس از آنکه تمامی مراحل بالا را پشت سر گذاشتید، اکنون باید کار خود را به عنوان یک روانشناس حرفه‌ای آغاز کنید، اما همانطور که می‌دانید شما در ابتدا هیچ درمانجویی ندارید و این مسئله می‌تواند ناراحتی‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای شما به وجود بیاورد. نگران نباشید! شما با برند سازی و تبلیغات هدفمند می‌توانید درمان‌جویان زیادی را به سمت خود بکشانید و این مسئله می‌تواند به موفقیت شما کمک کند (اگر به این مسئله علاقه مند هستید مقاله چگونه در روانشناسی برند شویم؟ را مطالع کنید).

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات مناسبی را به سوال چگونه می توانیم روانشناس شویم در اختیار شما قرار دهیم. برای تبدیل شدن به یک روانشناس موفق، علاوه بر دانش و تجربه، پشتکار، تفکر تحلیلی، مهارت‌های ارتباطی قوی و احساس همدلی با دیگران الزامی است. همچنین، بازار کار روانشناسی در هر منطقه متفاوت است، بنابراین شما باید شناخت کاملی از منطقه‌ای که می‌خواهید کار خود را آغاز کنید داشته باشید.