امروزه، فیلم و سریال جایگاه بسیار ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها دارند و به آنها کمک می‌کنند ارتباط بیشتری با دنیای اطراف خود برقرار سازند. زمانی که شما فیلم و یا سریال می‌بینید به درک بهتری از دنیای اطراف خود می‌رسید و این امر می‌تواند به رشد شما کمک کند. اما همواره تاکید می‌شود برای اینکه بتوانید از زمانی که به دیدن فیلم و یا سریال اختصاص می‌دهید بهترین نتیجه را بدست بیاورید، بهتر است قبل از انتخاب آنها به درون‌مایه‌شان توجه داشته باشید. سریال روانشناسی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که پیش روی شما قرار دارد و به شما کمک می‌کند بسیاری از چالش‌های خود را رفع کنید. در ادامه تلاش می‌کنیم به معرفی بهترین سریال روانشناسی بپردازیم.

سریال تحت درمان (In Treatment)

اگر بخواهیم از یک سریال روانشناسی یاد کنیم که می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد، باید به سریال تحت درمان اشاره کنیم. این سریال که محصول کمپانی HBO است و یک درام آمریکایی به شمار می‌رود. ساخت این فیلم در سال 2008 آغاز گردید و طرفداران بسیار زیادی دارد. در این فیلم شما می‌توانید جلسات درمانی یک روانشناس و چالش‌های بیماران را مشاهده کنید. بسیاری از کسانی که در حوزه روانشناسی هستند این فیلم را یک فیلم روانکاوی می‌دانند و همین امر باعث شده است روانشناسان و کسانی که به این علم علاقه‌مند هستند، جذب این سریال شوند.

سریال تحت درمان (In Treatment)

در این سریال روانپزشک میان‌سالی به نام دکتر پاول وستون در مطب خود به درمان بیماران می‌پردازد. مطب او در یکی از اتاق‌های خانه‌اش واقع شده است. در طول این سریال روانشناسی می‌بینید که زندگی خصوصی دکتر و اطرافیانش به داستان‌های سریال گره خورده است. پاول فردی نسبتا خشک است که تمامی تلاشش درمان درمانجویانش است.

سریال آقای ربات (Mr.Robot)

سریال آقای ربات سریال روانشناسی دیگری است که توسط سم اسماعیل ساخته شده است و امروزه طرفداران زیادی دارد. الیوت آلدرسون یک هکر و مهندس امینت رایانه است که مبتلا به اختلال افسردگی اساسی است و از اضطراب اجتماعی رنج می‌برد. در این سریال، شخصی که هویت مشخصی ندارد و به آن آقای ربات گفته می‌شود رهبری گروه هکتیویسمی به نام جامعه لعنتی را بر عهده دارد.

آلدرسون توسط آقای ربات به این گروه دعوت می‌شود و هدف آنها هک کردن شرکت بزرگی ای کورپ است تا بتواند بدهی مردم را پاک نماید و علیه سرمایه‌داری اقدام کند. در طول این سریال روانشناسی، الیوت میان آقای ربات و معاون ریس ای کروپ نمی‎داند به کدام‌یک کمک کند تا در پروژه‌هایشان موفق شوند. این سریال در شهر نیویورک است. آقای ربات چهار فصل دارد و سال تولید آن 2015 تا 2019 است.

سریال به من دروغ بگو (Lie to Me)

یک سریال روانشناسی دیگر که دیدن آن خالی از لطف نیست سریال به من دروغ بگو است. این سریال در ژانر جنایی، درام و روانشناسس تولید شده است. تاریخ ساخت این سریال در سال 2009 تا 2011 ساخته شد و از شبکه فاکس پخش می‌شد. در واقع، سریال به من دروغ بگو با الهام از زبان بدن ساخته شده است و توانسته است نگاه مثبت منتقدان را به سمت خود جذب نماید.

 همین امر باعث شد این سریال نامزد دریافت جایزه امی شود. در این سریال، دکتر لایتمن و همکارانش قراردادهای کاری را برای کمک کردن به اشخاص ثالث که مقام‌های قضایی و فدرالی هستند قبول می‌کنند تا بتوانند حقیقت را پیدا کنند. زبان بدن در این سریال بسیار شاخص است و دکتر لایتمن تخصص زیادی در آن دارد و می‌تواند احساسات و عواطف دیگران را از روی زبان بدن تشخیص دهد.

سریال اتاق قرمز

سریال اتاق قرمز یکی دیگر از سریال‌هایی است که در دسته سریال روانشناسی قرار می‌گیرد و محصول کشور ترکیه است. پخش این سریال در سال 2020 آغاز گردید و توانست به یک سریال بسیار محبوب و مهم تبدیل شود.  محوریت اصلی این سریال در رابطه با افرادی که مشکلات متعددی دارند و به کلینیک روانشناسی مراجعه می‌کنند. سرگذشتی که هر یک از این مراجعات بازگو می‌کنند و اختلالاتی که ریشه در کودکی دارد باعث شده است سریال اتاق قرمز بسیار محبوب شود.

سریال اتاق قرمز

 بازیگران محبوب و سرشناس ترکیه در این فیلم بازی می‌کنند و همین امر به کیفیت اثر افزوده است. بهتر است بدانید سریال اتاق قرمز در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و دلیل اصلی آن نزدیکی فرهنگ این دو کشور به یکدیگر است. این سریال روانشناسی اقتباسی از رمان اتاق قرمز خانم گلسرن بودایجی اوغلو است که داستان‌های آن واقعی است. زمانی که به این سریال نگاه می‌کنید می‌توانید روایات عجیب و پر از درس را احساس کنید.

سریال روانکاو (The Mentalist)

سریال محبوب روانکاو یا منتالیست یک سریال روانشناسی آمریکایی است که در سال 2008 از شبکه سی‌بی‌ای پخش شد. در این سریال فرد تیزهوشی وجود دارد که با استفاده از هیپنوتیزم یا تلقین‌های ذهنی افکار و رفتارها را کنترل می‌نماید. پاتریک جین که شخصیت اصلی این سریال به شمار می‌رود به عنوان مشاور با اداره تحقیقات کالیفرنیا همکاری می‌کند و از فصل ششم فعالیت او با خود FBI آغاز می‌شود. پاتریک جین که همسر و فرزند خود را در یک قتل توسط یک قاتل زنجیره‌ای به نام رد جان از دست داده است، در تلاش است که سرنخ‌ها را برای یافتن او دنبال کند. او حس خوبی به پیشگوها ندارد و می‌گوید که تمامی کارهای آنها بر دروغ استوار است.

سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)

سریال شکارچی ذهن یک سریال روانشناسی است که در سال 2017 در نت فلیکس انتشار یافت. هسته اصلی این سریال بر اساس کتابی است که در واحد تحقیقات علمی رفتاری اف.بی. آی انتشار یافت. این فیلم در ژانر فیلم‌های جنایی قرار دارد، اما زمانی که به آن نگاه می‌کنید خشونت‌های سریال‌های هالیوودی را در آن پیدا نمی‌کنید. در سریال روانشناسی شکارچی ذهن مجرمان اغلب دستگیر می‌شوند و سپس در اختیار قانون قرار داده می‌شوند. یکی از جذابیت‌های این سریال اعترافات مجرمین است. این سریال کفتگو محور است و هر اپیزود از آن نکات متعددی را در رابطه با روانشناسی شخصیت‌ها ارائه می‌دهد. دیالوگ‌های این سریال بسیار هوشمندانه انتخاب شده‌اند و به افزایش آگاهی مخاطب مانند زمانی که در کلاس درس عملی هستند کمک می‌نماید.

سریال شکارچی ذهن (Mindhunter)

سریال مانک

سریال مانک یکی دیگر از سریال‌های جذابی است که مخاطبان زیادی دارد. شخصیت اصلی این سریال که کارگاه مانک است به بیماری‌ها و اختلالات روانی متعددی مانند وسواس‌های فکری و رفتاری دچار است و وسواس شست‌شو، وسواس قرینه و فوبیا باعث شده است که موقعیت‌های خلاقانه‌ای در این سریال خلق شود. کسانی که به مسائل روانشناسی علاقه‌مند هستند، می‌توانند این سریال روانشناسی را به لیست سریال‌های مورد علاقه خود اضافه کنند.

سریال دکتر هوس

اگر بخواهیم به یکی از سریال های رواشناسی دیگر اشاره کنیم که تا به حال توانسته است توجه مخاطیان زیادی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کند باید سریال دکتر هوس را مد نظر قرار دهیم. هوس شخصیت اصلی این سریال شکاکیت زیادی دارد و تنها بر روی پرونده‌های پزشکی انتخاب خودش کار می‌کند. هوش و ذکاوت هوس به قدری زیاد است که بسیاری از افراد او را شرلوک هلمز پزشک می‌دانند. این سریال می‌تواند تبحر پزشکی را همراه با شکاکیت نشان دهد و در دل پزشکی به بررسی زندگی بیماران می‌پردازد که هریک سرگذشت جالبی دارند.

سریال ترکی حکیم اوغلو

سریال ترکی حکیم اوغلو سریالی ترکیه‌ای است که ژانر روانشناسی دارد و اقتباسی از دکتر هوس است. با توجه به این موضوع که فرهنگ این سریال به فرهنگ ایرانی نزدیکتر است، توصیه می‌شود روانشناسان و درمانگرانی که می‌خواهند در کار خود موفق شوند، این سریال را مشاهده کنند.

سریال هانیبال

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین سریال های روانشناسی که در سراسر دنیا گل کرده است و با اینکه تقریبا یک دهه از ساخت آن می‌گذرد، هنوز در صدر توجه قرار دارد. سریال هانیبال حول محور مامور سازمان اف بی آی با نام گرام می‌چرخد که روش‌های خود را برای یافتن قاتلان دارد. او همیشه خودش را جای قاتل می‌گذارد و سپس تلاش می‌کند از این طریق مجرمان را دستگیر کند. ویل در روند کارش با یک روانشناس باهوش با نام هانیبال لکتر آشنا می‌شود که همکاری این دو باعث می‌شود که آنها راحتتر بتوانند قاتلان را دستگیر کنند و تحویل قانون دهند. اما گیل پس از مدتی متوجه می‌شود هانیبال خودش یک قاتل زنجیره‌ای است و در اینجا داستان به اوج می‌رسد.

دکتر خوب

از سریال های روانشناسی بسیار محبوب در سراسر دنیا باید به سریال دکتر خوب اشاره کرد. این سریال در سال 2019 در کشور آمریکا ساخته شد و به بیماری اوتیسم می‌پردازد. کسانی که این سریال را نگاه می‌کنند می‌توانند دنیا را از چشم کسانی نگاه کنند که به بیماری اوتیسم مبتلا هستند. در نتیجه، درمانگران بهتر می‌توانند با بیماران مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کنند.

معرفی بهترین سریال های روانشناسی

ذهن‌ های جنایتکار

یکی دیگر از سریال های روانشناسی که می‌تواند نگاه روانشناسانه شما را به خوبی تقویت کند سریال ذهن‌ های جنایتکار است. این سریال در مورد عده‌ای از متخصصان اف بی آی است که در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا بر کارهایی مدیریت و نظارت داشته باشند که به راحتی قابل اجرا نیستند. در همین میان، سروکله یک قاتل سریالی پیدا می‌شود که تنها عده مشخصی را به قتل می‌رساند و اف‌بی‌آی برای بررسی این موضوع وارد عمل می‌شود و بخش‌های هیجان انگیز سریال آغاز می‌شود.

شش فوت زیر زمین

از جمله سریال‌هایی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم سریال شش فوت زیر زمین است که در مورد خانواده‌ای به نام فیشر است که مسئولیت اجرای مراسم کفن و دفن و ترحیم در لس آنجلس را بر عهده دارند. در کل این فیلم، صحبت در مورد مرگ یک موضوع عادی است و فیلم با مرگ پدر خانواده آغاز می‌شود. رفتارهای جنسی و اعتیاد آور، شخصیت‌های متضاد و روابط انسانی به خوبی در این فیلم به تصویر کشیده شده‌اند و می‌توانند به روانشناسان کمک کنند نگاه عمیق‌تری به مسائل انسان‌ها داشته باشند.

سریال Awake

سریال Awake از جمله سریال های روانشناسی است که ذهن شما را به چالش می‌کشد. برخی از افراد این سریال را جز سریال‌های روانشناسی نمی‌دانند، اما از طرفی برخی دیگر بر این باور هستند که این سریال یکی از تئوری‌های روانشناسی است که چالش‌های مغزی را نشان می‌دهد. در این سریال مایکل بریتن که کارگاه اداره پلیس لس آنجلس است همراه با خانواده در یک تصادف رانندگی قرار می‌گیرد. مایکل در این تصادف آسیب می‌بیند و در یک واقعیت همسرش زنده است و در واقعیت دیگر همسرش کشته شده است و پسرش زنده است. او برای تشخیص این دو واقعیت، در موقعیت اول مچ بند قرمز و در واقعیت دوم از مچ بند سبز استفاده می‌کند.

آشنایی با سریال های روانشناسی

سریال به من بگو دوستم داری

سریال به من بگو دوستم داری یکی از سریال های روانشناسی است و برای کسانی مناسب است که در روابط عاطفی خود دچار مشکلاتی شده‌اند. این فیلم می‌تواند ایده‌های خوبی را به زوج‌درمان‌گران بدهد. سریال به من بگو دوستم داری حول محور سه زوج به نام های جیمی و هوگو ، کیتی و دیوید و کارولین و پالک می چرخد ​​که هر کدام مشکلات خاص خود را در زندگی زناشویی‌شان دارند و از درمانگری به نام می فاستر که خودش با شریک زندگی اش آرتور مشکل دارد، کمک می گیرند.

همسایه روانپزشک

یکی از بهترین سریال های روانشناسی که می‌تواند ذهن را به چالش بکشد سریال همسایه روانپزشک است. این سریال در ژانر زندگینامه است و نوعی کمدی سیاه و درام به شمار می‌رود. مارتی فردی است که می‌خواهد مرزهایی را در روابطش تعیین کند تا زندگی‌اش بهتر شود. اما در همین راستا او با یک روانپزشک آشنا می‌شود. این رابطه کم‌کم به سمت اشتباهی می‌رود و همین امر باعث می‌شود که رابطه سرشار از فریب و دروغ شود. این سریال به خوبی مرزبندی کردن روابط را نشان می‌دهد و شما را همراه خود با چالش‌های زیادی آشنا می‌کند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم به معرفی انواع سریال روانشناسی بپردازیم. هر یک از این سریال‌ها شاهکاری در حوزه خود به شمار می‌روند و تمامی دانشجویان روانشناسی باید تلاش کنند وقت کافی را به دیدن این سریال‎ها اختصاص دهند. اگر شما سریا‌های روانشناسی دیگری را می‌شناسید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

اگر دانشجو روانشناسی هستید و می‌خواهید به عنوان یک روانشناس اصولی کار خود را آغاز کنید، می‌توانید از صفحه دوره های آموزشی ما دیدن کنید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.