امروزه، افراد زیادی به دنبال فیلم روانشناسی هستند و از تماشای فیلم‌ها و یا سریال های روانشناسی لذت می‌برند (اگر می‌خواهید با سریال‌های روانشناسی آشنا شوید، می‌توانید مقاله معرفی بهترین سریال های روانشناسی را مطالعه کنید). بهتر است بدانید مشاهده فیلم یکی از مهمترین اموری است که می‌تواند اطلاعات و آگاهی شما را بالا ببرد و به شما کمک می‌کند با دنیای اطراف خود تعاملات خوبی برقرار کنید. این روزها ژانر روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است و مخاطبان زیادی دارد. به همین دلیل، تلاش می‌کنیم شما را با فیلم های روانشناسی آشنا کنیم.

معرفی بهترین فیلم های روانشناسی

فیلم تصمیم به ترک یا Decision to leave

فیلم تصمیم به ترک و یا Decision to leave یکی از فیلم های روانشناسی است که در سال 2022 ساخته شده است. در این فیلم که کارگردان آن پارک چان-ووک است کارگاهی بر روی یک پرونده قتل کار می‌کند و در همین زمان متوجه می‌شود که بیوه آن مرد بسیار مرموز است و یکی از مظنونین به قتل است که در مسیر داستان دلباخته آن زن می‌شود و همین امر باعث شده است که این فیلم به یکی از فیلم‌های جذاب و پر سر و صدا تبدیل شود.

فیلم دیشب در سوهو Last Night in Soho

یکی دیگر از فیلم های روانشناسی که می‌توان گفت فیلم بسیار خوش ساختی است و به شما کمک می‌کند با جنبه‌های مرموز روح انسان آشنا شوید فیلم دیشب در سوهو است. در این فیلم می‌توانید داستان دختری را مشاهده کنید که علاقه زیادی به طراحی لباس و مد دارد و می‌خواهد در دانشگاه لندن درس بخواند. پس از مدتی او از دانشگاه لندن پذیرش می‌گیرد و راهی لندن می‌شود. اما در این مسیر برای او اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد و او به طرز عجیب و مرموزی وارد دهه 1960 لندن می‌شود. در این دهه، او با دختری به نام سندی آشنا می‌شود که به مرور زمان همه چیز به سمت تاریک شدن پیش می‌رود. دانلود فیلم روانشناسی دیشب در سوهو می‌تواند برای روانشناسان و درمانگران جالب باشد.

فیلم بی گناهان The Innocents

از جمله فیلم های روانشناسی که باید حتما آن را نگاه کنید و رویکرد تحلیل‌گرنه‌ای به آن داشته باشید فیلم بی گناهان است. داستان این فیلم که ساخت کشور نروژ است در مورد کودکانی است که قدرت‌های عجیب و دارک دارند و آنها قدرت‌های خود را زمانی نشان می‌دهند که بزرگترها به آنها نمی‌کنند. برای اینکه این کودکان بتوانند قدرت‌های خود را پرورش دهند دست به کارهای وحشتناکی می‌زنند و همین امر باعث می‌شود که خاص بودن خود را بالا ببرند. این فیلم در دسته بهترین فیلم های روانشناسی قرار دارد که می‌تواند مخاطب را به شدت درگیر خود کند و همین امر باعث شده است که به یک فیلم جذاب و دوست‌داشتنی و در عین حال پر از صحنه‌های غافل‌گیر کننده تبدیل شود.

بهترین فیلم های روانشناسی

جزیره شاتر

یکی دیگر از فیلم های روانشناسی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم فیلم جزیره شاتر است. بیننده در پایان این فیلم به حدی شگفت‌زده و مبهوت می‌شود که شاید تا مدت‌ها نتواند آن را از خاطر ببرند.  این فیلم در سال 1954 است که فردی به نان تدی دانیلز ( که لئوناردو دی کاپریو نقش آن را بازی می‌کند) به همراه همکار جدیدش چاک ایول برای بررسی فرار یک بیماری روانی خطرناک به بیمارستانی در جزیره شاتر مراجعه می‌کند و سپس اتفاقات بسیار عجیبی در این جزیره رخ می‌دهند و این مسئله می‌تواند شما را شگفت زده کند.

وقتی نیچه گریست

شاید بتوان گفت یکی از زیباترین و بهترین فیلم های روانشناسی که شما را درگیر خود خواهد کرد فیلم وقتی نیچه گریست است! در این فیلم بازیگرانی مانند آرماند آسانته (در نقشِ فریدریش نیچه)، بن کراس (در نقشِ یوزف برویر) و کاترین وینیک (در نقشِ لو سالومه) بازی کرده‌اند و همین امر به جذابیت و زیبایی این فیلم افزوده است. در واقع، این فیلم روایت از یک دیدار خیالی میان فردریش نیچه و یوزف برویر است که باعث شده است دیالوگ‌های پر مغزی میان این دو نفر صورت گیرد و بیننده را شگفت زده می‌کند. دیدن این فیلم می‌تواند ذهن تمامی روانشناسان و روان درمان گران را باز کند و به انها کمک نماید با درک بهتری اقدام به درمان کنند.

یک روش خطرناک

تمامی کسانی که در حیطه روانشناسی فعال هستند، به احتمال زیاد فیلم یک روش خطرناک را مشاهده کرده‌اند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است، اما نمی‌توان گفت تمام چیزی که در این فیلم مشاهده می‌شود اصل است و بی‌شک داستان واقعی تغییراتی پیدا کرده است (بسیاری از نقادان بر این باور هستند که داستان عاشقانه میان یونگ و سابینا کاملا ساختگی است). فیلم یک روش خطرناک که بی‌شک یکی از بهترین فیلم های روانشناسی است در مورد یک بیمار روانشناختی به نام سابینا اسپیلرین است که بعدها به پزشک و محقق بزرگی تبدیل می‌شود. این فیلم حول محور یک رفتار غیر حرفه‌ای از  کارل یونگ در رابطه با بیمار خود سر می‌زند و سپس درگیری میان فروید و یونگ به وجود می‌آید.

سابینا در این فیلم از تجاوز جنسی توسط پدرش در سنین کودکی رنج می‌برد. در واقع، پدرش برای تنبیه او را به یک اتاق کوچک می‌فرستاد و او را برهنه می‌کرد. سپس، در حالی که اندام تناسلی او را لمس می‌کرد، او را با کمربند تنبیه می‌کرد. سابینا به دلیل تکانه‌هایی که در وجودش بیدار شده است، همین رابطه را با روانپزشک خود یونگ برقرار می‌کند و از آن لذت می‌برد.  دیالوگ‌هایی که در این فیلم روانشناسی مطرح می‌شود بی‌نظیر است و روانشناسان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. زیرا این فیلم خطر فکری یونگ و فروید را به چالش می‌کشد و بحث‌های داغی را مطرح می‌کند.

فیلم جوکر

فیلم جوکر از جمله فیلم های روانشناسی است که این روزها به شدت شناخته شده است. واکین فینیکس در نقش جوکر توانست جوایز زیادی را بدست بیاورد و همین امر باعث شد که به یک بازیگر مطرح در سراسر دنیا تبدیل شود. فیلم جوکر به مشکلات جامعه شناسی، ظلم و شرایط بدی که می‌تواند انسان‌ها را رو به اضمحلال ببرد می‌پردازد و می‌تواند حالات روانی را از دیدگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهد. به طور مثال، در بخشی از این فیلم جوکر ناخودآگاه شروع به خندیدن می‌کند و به کسانی که با تعجب به او نگاه می‌کنند می‌گوید زمانی که عصبی می‌شود می‌خندد. شاید این خنده طنز عمیقی را در خود جای داده باشد که قابل تامل است.

یکی از مهمترین مواردی که باعث شده است این فیلم روانشناسی مد نظر قرار گیرد این است که قهرمان آن کار خاصی نمی‌کند و هیچ شباهتی به قهرمان‌های داستان‌های دیگر ندارد. در واقع، او انسان بدبختی است که حتی جامعه‌اش از او حمایت نمی‌کند ( در آن بخش که فاند موسسه برای پوشش بیمارهایی با اختلال روانی قطع می‌شود). مردم او را به چشم یک دیوانه می‌بینند و هیچ کس دست یاری به سوی او بلند نمی‌کند. همین امر باعث می‌شود خودش به تنهایی از کسانی که رنج زیادی برای او به وجود آورده‌اند انتقام بگیرد و همینجاست که نقطه عطف و چرخش داستان آغاز می‌شود.

آشنایی با فیلم های روانشناسی

فیلم Seven یا هفت

یکی دیگر از فیلم های روانشناسی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم فیلم هفت است که دو بازیگر بزرگ به نام‌های برد پیت و مورگان فریمن در آن بازی می‌کنند. این دو کارگاه قتل‌های سریالی یک قاتل باهوش را دنبال می‌کنند که رفتارها و قتل‌های آن بر اساس هفت گناه کبیره در کتاب انجیل است و پیام‌های خاصی را برای مردم می‌فرستد. از دیگر بازیگران این فیلم هیجان‌انگیز می‌توان به کوین اسپیسی، گوئینت پالترو و اندرو کوین واکر اشاره کرد.

حس ششم

از فیلم های روانشناسی که توصیه می‌شود تمامی افراد از جمله درمانگران آن را مشاهده کنند فیلم حس ششم است. در این فیلم کودکی می‌توان با ارواح مردگان ارتباط برقرار کند و در این میان روانشناس کودک به این مسئله پی می‌برد و تلاش می‌کند به این کودک کمک کند. هالی جوئل آزمنت، بروس ویلیس، تونی کولت، دانی والبرگ، اولیویا ویلیامز، و میشا بارتون از بازیگران شناخته شده این فیلم هستند که باعث شده‌اند فیلم حس ششم جالب‌تر شود.

قوی سیاه (Black Swan)

از جمله فیلم های روانشناسی که مشاهده آن خالی از لطف نیست و می‌تواند درهای زیادی را به روی شما باز کند فیلم قوی سیاه است. این فیلم در رابطه با یک بالرین است که زندگی خود را وقف این کار کرده است. همین امر باعث شده است که تحت فشارهای درونی و بیرونی زیادی قرار گیرد و از لحاظ روانی تحت فشار باشد. این بالرین در نیویورک زندگی می‌کند و شما می‌توانید با چالش‌های زیادی که در دل این فیلم روانشناختانه وجود دارد آشنا شوید.

آشنایی با فیلم های روانشناسی

نردبان یعقوب (Jacob’s Ladder)

نردبان یعقوب در مورد سربازی است که در جنگ ویتنام بوده است و اتفاقات عیجب و سختی برای او در طول جنگ رخ داده است. او احساس می‌کند که نفرین شده است و برای همین تصمیم می‌گیرد پرده از رمز و رازهایی که ذهن او را درگیر کرده است به طور کامل بردارد. این فیلم پر از دیالوگ‌های عمیق و نگاهی به جنگ و آثار پس از آن است که می‌تواند برای روانشناسان و درمانگران بسیار مفید باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها قرار دهد.

سکوت بره ها

یکی از مهمترین فیلم های روانشناسی که تقریبا در سراسر دنیا شناخته شده است و افراد زیادی آن را مشاهده کرده‌اند فیلم سکوت بره ها است. این فیلم اقتباسی از رمانی نوشته توماس هریس است. کلاریس استارلینگ مامور اف بی آی است که در جریان بررسی قتل‌ها از یک روانپزشک به نام دکتر هانیبال کمک می‌گیرد، اما خود دکتر زندگی مرموز و پیچیده‌ای دارد.

اکس ماکینا

اکس ماکینا یکی از فیلم‌هایی است که حال و هوایش با قرن بیست‌ویکم همخوانی دارد. در این فیلم یک برنامه نویس جوان این فرصت را پیدا می‌کند که با یک ربات که از هوش مصنوعی بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کند ارتباط برقرار کند و این ارتباط داستان فیلم را شکل می‌دهد. مخاطبان این فیلم پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های آن را یکی از نقاط عطف در موفقیت آن می‌دانند.

فیلم های روانشناسی

 باید درباره کوین صحبت کنیم

این فیلم یکی از بهترین فیلم های روانشناسی است که داستان حول محور مادری به نام ایوا می‌چرخد. او در تلاش است پس از حادثه‌ای که برای او رخ داده است تکه‌های زندگی‌اش را در کنار هم بچیند و همین امر او را در چالش بزرگی قرار داده است. او زمانی نویسنده موفقی بوده است، اما الان شرایط زندگی‌اش به گونه‌ای است که مجبور است برای همه چیز بجنگد. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده است و لیونل شریور نویسنده آن است که در سال 2003 این کتاب را نوشت.

پناه بگیر

کورتیس پدر خانواده شروع به دیدن طوفان بزرگی می‌کند و توهماتی در ذهن او پدیدار می‌شود که آخر الزمان در حال به وجود آمدن است. او به توهمات خود دامن می‌دهد و تلاش می‌کند با ساختن یک سرپناه بزرگ خود و خانواده‌اش را طوفانی که قرار است رخ دهد ایمن سازد. دیالوگ‌ها و صحنه‌هایی که در این فیلم جاری است می‌تواند به روانشناسان کمک کند الهامات خوبی را بدست بیاورند.

باشگاه مشت زنی

یکی از فیلم‌هایی که می‌تواند شما را متعجب سازد و حس متفاوتی را در شما به وجود بیاورد باشگاه مشت زنی است. این فیلم در سال 1999 و بر اساس کتابی از چاک پالنیک نوشته شده است. در این فیلم فردی حضور دارد که به خرید خانه اعتیاد دارد و از طرفی از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برد و همین امر باعث می‌شود که برای رفع مشکلش به گروه‌های حمایتی بپیوندد. در طول فیلم، شخصیت اصلی داستان با شخصی به نام تایلر دردن آشنا می‌شود که به او حضور در باشگاه مشت زنی را پیشنهاد می‌دهد و همین امر مدل زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

 فیلم سینمایی ماشین چی

یکی دیگر از فیلم های روانشناسی که توصیه می‌شود مشاهده آن را در نظر داشته باشید. این فیلم در مورد مردی است که در یک کارخانه زندگی می‌کند و مشکل بی‌خوابی دارد.  همین امر باعث شده است که نداند در اطرافش چه چیزی می‌گذرد!! این فیلم شما را با بخش‌های متفاوتی از وجود انسان آشنا می‌کند.

فیلم های روانشناسی

فیلم شوالیه جام ها

یکی از فیلم های روانشناسی که طرفداران بسیار خاصی دارد فیلم شوالیه جام هاست. در واقع، این فیلم روانشناسی با الهام از کتاب درمان شوپنهاور ساخته شده است و برای کسانی مفید است که رویکرد فلسفی به درمان روح و روان دارند. این فیلم در مورد فیلنامه‌نویسی است که در حال تجربه بحران اگزیستانسیالیستی است و تلاش می‌کند اتفاقات را به گونه‌ای منطقی تحلیل کند. همین امر باعث می‌شود که این فیلم نگاهی جذاب و متفاوت به دنیای روانشناسی داشته باشد و تلاش کند همه چیز را به گونه‌ای ببینید که شاید در دنیای امروزی کمکی به درک بهتر روابط باشد. نویسنده و کارگردان این کار ترنس مالیک است.

فیلم کتاب بازی آسترهای نقره ‌ای

این فیلم نوعی فیلم روانشناسی است و برای کسانی مناسب است که به ژانر کمدی عاشقانه علاقه‌مند هستند. فیلم کتاب بازی آسترهای نقره ای در مورد مردی است که از اختلال دو قطبی رنج می‌برد و یک دوره در یک بیمارستان روانی بستری می‌شود و پس از آن تلاش می‌کند زندگی‌اش را در مسیر درستی قرار دهد. در این فیلم بیماری‌های روانی، دینامیک خانوادگی و قدرت ارتباطات انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرند و همین امر باعث شده است که تماشای آن برای افرادی که در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند خالی از لطف نباشد.

فیلم دختر، ازهم‌گسیخته

این فیلم یکی از فیلم های روانشناسی است که می‌تواند به روانشناسان کمک کند با اختلالات روانی آشنا شوند. این فیلم در سال 1999 ساخته شده است و کارگردان آن جیمز منگولد است. همچنین، این فیلم روانشناسی بر اساس رمانی به همین نام نوشته سوزانا کیسن ساخته شده است. سوزانا کلیس که بازیگر اصلی این فیلم است در یک آسایشگاه روانی بستری می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد. سپس، مشکلات روانشناختی سوزانا و بیماران دیگری که در این فیلم هستند بررسی می‌شود و اثر آن بر جامعه و روابط بین فردی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین، این فیلم به این موضوع می‌پردازد که نقش روانشناسان و درمانگران در تشخیص اختلالات روانی چقدر مهم و حائز اهمیت است.

فیلم بازی یا The game

این فیلم یکی از فیلم های روانشناسی است که می‌تواند به شما کمک کند دید متفاوتی به دنیا و جهان اطراف خود داشته باشید. یک دیالوگ در این فیلم بسیار مهم است: خیلی ساده است، یا بازی کن یا با تو بازی می‌شود! نیکولاس ون اورتون بانکدار ثروتمندی در سانفرانسیسکو است. او با وجود ثروت زیادی که دارد فرد تنهایی است. در سن 48 سالگی و همزمان با تولدش برادرش کانرد باز می‌گردد و کارتی را به او می‌دهد. این کارت باعث می‌شود که به سرگرمی‌های غیر عادی که به عنوان خدمات تفریحی مصرف کنندگان شناخته می‌شود، وارد شود. کانرد ( بردار نیکولاس) به انواع مواد اعتیاد دارد و آدم قابل اعتمادی نیست. این فیلم جنبه‌های مختلف شخصیت انسان را در مواجه با موارد مختلف نشان می‌دهد.

آیا فیلم های روانشناسی تنها برای روانشناسان است؟

فیلم های روانشناسی تنها برای روانشناسان نیست و افرادی که به شناخت روح و روان انسان علاقه‌مند هستند می‌توانند این فیلم‌ها را به خوبی مشاهده کنند و حس خوبی را تجربه نمایند. بهتر است بدانید فیلم های روانشناسی می‌توانند رویکرد شما را به زندگی تغییر دهند و نقش بسیار مهمی در پیشرفت شما خواهند داشت.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد فیلم های روانشناسی در اختیار شما قرار دهیم. اگر فیلم دیگری را می‌شناسید در بخش کامنت‌ها وارد کنید.