افسردگی نام یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات روانی و ذهنی است که ممکن است افراد در زندگی خود یک یا چند بار دچار آن شوند. افسردگی مربوط به سن و سال خاصی نمی‌باشد بلکه می‌تواند در سنین مختلف نمایان شود و همچنین این بیماری روانی دارای نشانه‌های یکسانی نمی‌باشد بلکه با نشانه‌ها و علائم متفاوت خود را نشان می‌دهد.

بیماری افسردگی از مشکلات و اختلالاتی محسوب می‌شود که بایستی هرچه سریع‌تر برای درمان و رفع آن اقدام کرد زیرا درمان افسردگی در مراحل پیشرفته ممکن است کمی سخت باشد و نیازمند به مدت زمان طولانی برای درمان داشته باشد. در این مقاله در وب سایت کوچینگ آموزشی فرینش قصد داریم به معرفی کامل و جامع افسردگی و علائم آن بپردازیم.

افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که هر فرد در هر جامعه می‌تواند به آن دچار شود. بیماری افسردگی می‌تواند در شکل‌های گوناگون و در هر حالت‌های مختلف نمایان شود و به صورت خفیف، مزمن و شدید شناخته می‌شود.

افسردگی از مهم‌ترین اختلالاتی است که می‌تواند به سادگی سطح کیفی زندگی را کاهش دهد و توان افراد را برای انجام دادن کار‌های روزمره را بگیرد. همچنین اختلال افسردگی می‌تواند باعث به وجود آمدن اختلالات و مشکلات متعدد و متفاوتی شود. اختلالات ارتباطی از مهم‌ترین اختلالاتی است که می‌تواند در اثر افسردگی رخ دهد.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

لازم به ذکر است که افسردگی می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد و این عوامل می‌تواند فردی، اجتماعی، خانوادگی، محیطی و… باشند که در مقاله‌ای دیگر در وبلاگ فرینش به معرفی کامل و جامع عوامل افسردگی خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است افسردگی به دلیل پیچیدگی که دارا می‌باشد، دارای روش‌های درمانی مختلف و متعددی دارد و وجود روش‌های مختلف به دلیل وجود عوامل مختلف بروز این اختلال است. روش‌های روان شناختی و درمان دارویی از مهم‌ترین راهکار‌های درمان افسردگی می‌باشد که توسط روانشناسان، مشاوران و روان پزشکان انجام می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای درمان افسردگی، همراهی بیمار با پزشک و روانشناس است که در صورت عدم همکاری بیمار شرایط بسیار سخت و پیچیده می‌شود.

مهم ترین علائم افسردگی

هر بیماری و اختلال دارای علائم و نشانه‌هایی می‌باشد که با استفاده از آن می‌تواند بیماری و عارضه را تشخیص داد. افسردگی نیز به عنوان یک اختلال و بیماری روانی، دارای علائم و نشانه‌های مختلفی می‌باشد که با عنوان علائم افسردگی شناخته می‌شوند.

علائم افسردگی به یک یا چند مورد محدود نمی‌شوند بلکه این اختلال دارای نشانه‌های مختلف و متعددی می‌باشد. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی مهم‌ترین علائم افسردگی که عموماً در افراد افسرده مشترک بوده است بپردازیم.

احساس بی‌حالی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نشانه‌هایی که عموماً افراد افسرده به آن مبتلا هستند، احساس بی‌حالی است. همانطور که در ابتدا مقاله ذکر کردیم، یکی از معایبی که افسردگی با خود به همراه دارد، این است که توان افراد را برای انجام فعالیت‌های روزمره از آنان می‌گیرد و عموماً افراد در این مرحله احساس بی‌حالی شدیدی دارند.

این احساس بی‌حالی اگر کنترل نشود می‌تواند باعث تشدید افسردگی و علائم آن شود.

کم رویی

کم رویی یکی دیگر از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که افراد افسرده به آن مبتلا هستند. این افراد به قدری کم رو می‌شوند که دیگر نمی‌توانند به خوبی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و همچنین رفته رفته به اختلال اسکیزوئید نیز مبتلا می‌شوند. همچنین در این مرحله افراد به اختلال ارتباطی نیز دچار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند همچون قبل در جمع‌های اجتماعی حاضر شوند.

مهم ترین علائم افسردگی

افزایش وزن

چاقی و افزایش وزن از دیگر علائم افسردگی به حساب می‌آید. افراد مبتلا به افسردگی عموماً دچار اختلال پرخوری می‌شوند و دوست دارند به جای انجام فعالیت‌های شاد و روزمره، پرخوری کنند. این مورد باعث می‌شود عموماً افراد افسرده از همیشه چاق‌تر شوند و مبتلا به افزایش وزن شود. افزایش وزن از مشکلات جسمی است که افراد افسرده به آن مبتلا می‌شوند.

اختلالات خواب

اختلالات خواب می‌تواند شامل بی‌خوابی یا خواب زیاد شود که از دیگر علائم افسردگی محسوب می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی نمی‌توانند به خوبی بخوابند و دچار خیال‌ها و توهمات بسیاری قبل خواب می‌شوند و این موضوع اجازه نمی‌دهد این افراد راحت بخوابند و در نتیجه دچار بی‌خوابی می‌شوند.

از طرفی دیگر، برخی از افراد افسرده در زمان افسردگی خود سعی دارند تا ساعات بیشتری از روز را بخوابند تا دچار تخیلات و افکار مختلف نشوند. متأسفانه اختلال خواب علاوه بر اینکه می‌تواند زمینه ساز دیگر مشکلات روانی شود، می‌تواند مشکلات جسمی مختلفی را پدید آورد.

افکار منفی

یکی دیگر از مهم علائم افسردگی در افراد به خصوص بانوان، افکار منفی بسیار ناخواسته و کنترل نشده است. عموماً افراد افسرده تا حد زیادی در حال فکر کردن به موضوعات منفی و نگران‌کننده هستند. همانطور که گفته شد این افکار منفی و فکر کردن به آنان کاملاً ناخواسته است.

افکار منفی می‌تواند یکی از عوامل تشدید‌کننده افسردگی باشد و این افراد برای اینکه بتوانند این افکار را از خود دور کنند نیازمند به مراجعه به روانشناس و مشاور هستند. همچنین صبحت با دیگران که کمی برای افراد افسرده سخت هست، یکی دیگر از راهکار‌های رفع و کاهش افکار منفی می‌باشد.

کاهش علاقه

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم افسردگی، کاهش علاقه فرد افسرده به فعالیت‌هایی است که در گذشته به آن علاقه‌مند بوده است. در این مرحله دیگر همچون قبل فعالیت‌های هیجان‌انگیز نمی‌توانند شوق و ذوق فرد افسرده را به خود جذب کند و گویی انجام این فعالیت‌ها نمی‌تواند برای فرد مبتلا به افسردگی لذت بخش باشد.

معرفی نشانه های افسردگی

تلاش برای خودکشی

یکی از خطرناک‌ترین علائم و نشانه های افسردگی در افراد، تلاش آنان برای خودکشی و ر‌هایی از زندگی است. افراد افسرده به دلیل دارا بودن افکار منفی بسیار و دید بسیار منفی‌گرایانه‌ای که به زندگی دارند، تنها راه حل مشکل خود را، پایان زندگی می‌دانند و از همین رو تصمیم به خودکشی می‌گیرند.

اگرچه تصمیم و تلاش برای خودکشی در میان افراد افسرده بیشتر جنبه احساسی دارد، اما ممکن است در بسیاری از مواقع موفقیت‌آمیز باشد و افراد افسرده خود را از بین ببرد. در این مواقع که بیماری افسردگی تا این حد پیش رفته است، افراد نزدیک به فرد افسرده بایستی تا حد زیادی از آن مراقبت کنند و اجازه انجام کار‌های خطرناک همچون‌ایستادن بر ارتفاع را به آن ندهند.

جمع‌بندی

در این مقاله در وب سایت کوچینگ آموزش روانشناسی فرینش، سعی کردیم به صورت کامل و جامع به معرفی اختلال افسردگی و مهم‌ترین نشانه‌های افراد افسرده بپردازیم. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، افسردگی به دلیل پیچیدگی زیادی که دارد، دارای نشانه‌ها و علائم یکسانی نمی‌باشد و همین موضوع می‌تواند بر پیچیدگی آن افزایش دهد.